MAGYARENGLISH

  • táplálkozási alapok
  • szivárvány
  • kiadványok
  • frissítve 2016. 01. 08.

    Piramis, szivárvány, házikó...

    Legtöbb országban kialakult a tudósoknak az a törekvése, hogy népszerű, könnyen érthető formában mutassák be a lakosságnak az egészséges táplálkozás alapelveit. Erre az egyes országokban különböző megjelenítési megoldásokat találtak ki.
    Fél évszázada vált ismeretessé a tudósok előtt, hogy a táplálkozás és az egészség között szoros kapcsolat van, a betegségek kialakulásában meghatározó a táplálkozás szerepe.

    A II. világháború után dolgozták ki az első táplálkozási ajánlást az Egyesült Államokban azért, hogy ne forduljon elő minőségi és/vagy mennyiségi éhezés.
    Ezt az útmutatót akár tortának is nevezhetnénk (kinek hogy' tetszik), ahol is a négy egyenlő szelet tartalmazza a főbb élelmiszercsoportokat, melyek az alábbiak: 1, gabonafélék, 2, zöldség-, főzelékfélék és gyümölcsök, 3, tej és tejtermékek, 4, húsok és húskészítmények. Ez az osztályozás kisebb-nagyobb változtatással a mai napig megmaradt. A torta egyenlő felosztásának az volt a lényege, hogy a háborúban leromlott egészségi állapotú lakosság mind a négy szeletből bőségesen fogyasszon minden nap.
    Néhány évtizeddel ezelőtt a nagymértékű építkezések (és talán a világ hét csodája közül az egyik) ihlette meg a tudósokat a táplálkozási piramis létrehozására. A tápanyag-, a vitamin- és az ásványi anyag-kutatások alapján bizonyítást nyert az a tény, hogy a különféle táplálékcsoportokból nem egyenlő mennyiségekre van szüksége a szervezetnek az egészség megőrzése érdekében. 

    Az 1992 áprilisában az Egyesült Államokban elfogadott étrendi piramis alapját a rostokban gazdag gabonafélék teszik ki. Erre épülnek a zöldség- és gyümölcsfélék, s tovább, feljebb haladunk, következnek a tej és tejtermékek valamint a húsok, húskészítmények. A piramis "sisakján" az édességeket és a zsiradékokat találjuk. Ez azt jelenti, hogy a legtöbbet a gabonafélékből, valamivel kevesebbet a zöldség-főzelékfélékből és gyümölcsökből, s ennél is kevesebbet a tejből és tejtermékekből és a húsfélékből kell enni minden nap.
    Mitől függ, hogy naponta mennyi táplálékra van szükségünk? Attól, hogy férfiak vagyunk vagy nők, hogy hány évesek vagyunk, milyen a testömegünk, végzünk-e fizikai munkát, sportolunk-e. Ennek megfelelően egy kisebb és egy nagyobb számmal jelzett táplálékmennyiség (egység, adag) ajánlható. A piramis-elv szerint a gabonafélékből 6-11, a zöldség csoportból 3-5, a gyümölcsfélékből 2-4, míg a tej és a húsok csoportjából egyaránt 2-3 egység az ajánlott mennyiség naponta az előbbi feltételektől függően. 

    A Szívbarát Program keretében kanadai mintára készült élelmiszer-útmutató szivárvány formájában tartalmazza az ajánlásokat. A szivárvány külső sávja felel meg a piramis talapzatának, és beljebb haladva, egyre rövidebb csíkok jelzik a kisebb mennyiségben ajánlható táplálékcsoportokat. Ha az 1992-ben kidolgozott piramist és az öt évvel később készített szivárványt hasonlítjuk össze, három lényeges különbséget találunk. A napi ajánlott egységek a szivárvány szerint az alábbiak: gabonafélék 5-9, zöldség és gyümölcs csoport 5-8 (nem különül el ez a két csoport mennyiségileg), tejtermékek 3-4, húsok 2-3 egység.
    Tehát bizonyos csoportoknál többet ajánl ez a típus, mint a piramis, más élelmiszerekből viszont kevesebbet. A tej és tejtermékek valamint a húsok, húskészítmények külön szintet képviselnek a szivárványban. A piramis csúcsát az édességek és a zsiradékok alkotják, a Szívbarát Program élelmiszer útmutatóján ez a csoport nincs feltüntetve, hiszen ezen élelmiszerek fogyasztása nem naponta ajánlott. 

    Németországban 1995-ben dolgozták ki a három sávos piramist. Az alapzatot a gabonafélék, és a zöldség- és gyümölcsfélék alkotják., a középső szinten az un. "építőket" találjuk, ezek a húsok és a tejtermékek. Az "ízesítőknek" nevezett édességek és zsiradékokban, sóban gazdag élelmiszerek itt is a csúcsot jelentik. 

    Az OÉTI-ben a 90-es évek végén
    szakítottak a piramissal és a szivárvánnyal, és egy házikót építettek. A német piramissal egy időben készült ez az útmutató-típus, melynek kéményét az édességek és a cukrok alkotják. A német piramis és a magyar házikó felépítésének alapelvei megegyeznek ; üzenetük a következő: a gabonafélékből és a zöldség-főzelékfélékből egyaránt bőségesen kell enni minden nap. 

    Sokak számára ismerősek azok a megdöbbentő statisztikai adatok, melyek a mediterrán térség és egyéb országok halálozásának összehasonlításakor derültek ki. Pl: Angliában a férfiak közül 2,5x, nők közül 3x annyian halnak meg iszkémiás szívbetegségben, mint a mediterrán országokban (Olaszországban, Spanyolországban, Görögországban).
    A kedvezőbb halálozási arány hátterében a mediterrán táplálkozás áll. Szemléletes példája ennek a táplálkozásnak a Görögországban szintén piramis formájában kidolgozott útmutató. Három nagyobb egységre darabolták a piramist, melyek a naponta, hetente és havonta fogyasztandó csoportokat jelentik.
    A különlegesség a korábbiakban tárgyaltakhoz képest az olívaolaj és a bor minden nap ajánlott volta, a halakat és a baromfikat heti rendszerességgel kellene fogyasztani, míg a (vörös) húsokat havonta, az azonosság pedig az, hogy a gabonafélék valamint a zöldség-főzelékfélék és a gyümölcsök alkotják a talapzatot.
    Amint látjuk, az egészséges táplálkozás alapjait többféleképpen lehet megközelíteni. A bemutatott ajánlások közül bármelyiket is követjük, jó úton haladunk.